lørdag 12. mars 2011

Situasjonen i Japan





(Bilder tatt fra vg.no og Google)

Alle mine tanker går til det japanske folk og andre pårørende.

Jeg kunne skrevet i lange baner om at "dette er urettferdig, ingen fortjener dette" osv, men det skal jeg ikke. Dette har ingenting med rettferdighet å gjøre, dette har med kreftene til planeten vi bor på å gjøre. Dette er helt naturlig og normalt fra planeten sin side.
Men trist er det, så absolutt. Får utrolig vondt i hjertet når jeg tenker over alle som har mistet familie og venner, mistet kontakt med omverdenen og mistet hus og hjem.

Noe som derimot er på en måte urettferdig, er atomkraftverkene rundt omkring i Japan. Jeg kan ikke så mye om atomkraftverk og dets nytte, men det kan da umulig være forsvarlig å bygge masse atomkraftverk i et land som ligger på tre jordplater? Det er jo jordskjelv i det området hver eneste dag, store og små, hvor stor må katastrofen være for at atomkraftverkene begynner å svikte? Vel, det fikk vi vite klokken 10 tidligere i dag..
Er svært uforsvarlig syns jeg, men jeg er og glad for at Japan er flinke i slike krisesituasjoner, og jeg stoler på at de har ressurser til å fikse problemet. Hvis ikke, er det mange andre land som står til unnsetning.



Til alle som vil donere penger til Røde kors som gjør klart feltsykehus, medisiner og lignende kan gå på hjemme siden deres:

http://www.rodekors.no/
Stop praying, help paying!

Jeg har jo lenge tenkt å selge klærne mine fordi jeg trenger litt mer penger, men jeg lurer på om jeg skal selge klærne og gi alt jeg tjener inn til Røde Kors. Høres det ut som en idé?
Vet det kanskje ikke kommer til å bli så veldig mye, men litt og litt hjelper i lengden!

Og hvis du har litt ekstra penger til overs, gjerne gi litt penger til ofrene i Haiti og ellers i verden, det er ikke bare Japan som er rammet.

2 kommentarer:

  1. Det høres ut som en veldig god idé. :)

    SvarSlett
  2. Aw ja. det er jo trist alt dette. jeg tenker mye på det selv og blir lei meg hver gang dem snakker om det på radio/Tv osv. men slik er jorda vi lever på og ingenting vi kan gjøre. Og ja, jeg var faktisk i oslo her forrrige uke og gav noen japanske gutter som stod med bøsser, masse penger for det er det eneste som virkelig treffer meg og fortjener disse pengene. Også så søte de var, sa arigato og bukket til meg, måtte bare bukke tilbake :) så søte :) håper alle pengene vi gir strekker så langt at de får den hjelpen de trenger!

    SvarSlett

poupeegirl fashion brand community